Friday, August 07, 2015

Kelebihan_kelebihan Ayatul Kursi


Ayat kursi merupakan ayat yang paling agung dalam al-Quran serta mempunyai banyak keutamaan berdasarkan hadis-hadis sahih. Kita hendaklah sentiasa membacanya agar mendapat kelebihannya. Ayat kursi merupakan ayat ke 255 Surah Al-Baqarah. Antara hadis-hadis yang menerangkan keutamaan ayat ini ialah :

1. Ubay bin Ka’b RA berkata: Rasulullah SAW bersabda:

“Wahai Abul Munzir (kunyah Ubay), tahukah engkau ayat mana di dalam kitab Allah yang paling agung?”

Aku menjawab, “Allah dan Rasul-Nya lebih tahu.”

Beliau berkata, “Wahai Abul Mundzir, Tahukah engkau ayat mana di kitab Allah yang paling agung?”Aku pun menjawab,



اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ

Maka beliau memukul dadaku dan berkata, “Demi Allah, selamat atas ilmu (yang diberikan Allah kepadamu) wahai Abul Munzir.” (Imam Muslim)

2. Dalam kisah Abu Hurairah RA dengan syaitan yang mencuri harta zakat, disebutkan bahwa syaitan tersebut berkata:

“Biarkan aku ajarkan kepadamu beberapa kalimat yang Allah memberimu manfaat dengannya. Jika engkau hendak tidur, bacalah ayat kursi. Dengan demikian, Allah akan menjagamu, dan syaitan tidak akan dapat mendekatimu sampai pagi.”( Imam al-Bukhari)

3. Dalam kisah lain yang mirip dengan kisah di atas dan diriwayatkan Ubay bin Ka’b radhiallahu ‘anhu, disebutkan bahwa si jin mengatakan:


مَنْ قَالَهَا حِينَ يُمْسِي أُجِيرَ مِنَّا حَتَّى يُصْبِحَ ، وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُصْبِحُ أُجِيرَ مِنَّا حَتَّى يُمْسِيَ

“Barangsiapa membacanya ketika petang, ia akan dilindungi dari kami sampai pagi. Barangsiapa membacanya ketika pagi, ia akan dilindungi sampai petang.” (HR. al-Tabrani dan al-Albani mengatakan bahwa sanadnya baik)

4. Dalam hadis yang lain, Nabi SAW bersabda:

“Barangsiapa membaca ayat kursi setelah setiap shalat wajib, tidak ada yang menghalanginya dari masuk surga selain kematian.” (HR. al-Tabrani, dihukumi shahih oleh al-Albani)

Berdasarkan hadis-hadis di atas ayat kursi merupakan ayat perlindungan dari syaitan dan jin. Waktu yang perlu dibaca ialah :

1- Selepas solat fardu

2- Waktu pagi ( selepas Subuh) dan petang ( selepas Asar)

3- Sebelum tidur

Semoga Allah memberi petunjuk dan kekuatan iman agar kita dapat mengamalkan sunnah ini dengan istiqamah.

http://pbasmkps.blogspot.com/2010/06/kelebihan-kelebihan-ayat-kursi.html

No comments:

Post a Comment