2 cerita untuk renungan bersama

1. Dua orang penjual telah dihantar oleh syarikat tempat mereka bekerja ke sebuah negeri di Afrika untuk meneroka pasaran baru kasut-kasut yang dikeluarkan oleh syarikat mereka.Si A yang sampai dahulu terkejut melihat masyarakat di situ tradisinya tidak memakai kasut.Lantas terfikir bagaimana nak jual kasut kerana mereka ini tradisinya tak pakai kasut.Jadi tak kan mereka nak beli kasut-kasut yang dijualnya.Pegawai Perancang Pemasaran kat pejabat kilang tu memang tak boleh diharap langsung.Baik balik jerr cari pasaran kat Malaysia.


Si B yang sampai kemudian ke situ juga terkejut melihat tradisi masyarakat di situ yang tak memakai kasut.Rupanya masih ada lagi masyarakat yang terpinggir begini di dunia ni,bisik hatinya.Kalau aku bagi health education skit kat diorang ni pas tu suggest pakai kasut sure diorang mau kerana orang-orang yang dah maju semuanya pakai kasut.Pegawai Perancang Pemasaran tu memang bijak,aku sorang jerr yang akan jual kasut dan pembelinya beratus-ratus orang.Gerenti untung punyer.


Beza diantara si A dan si B ialah `negative thinking' dan `positive thinking'.Tanamkan tekad dalam hati kita untuk sentiasa `positive thinking' jika kita idamkan kejayaan dalam kehidupan ini.



2. Sebiji botol yang berisi air mineral harganya mungkin RM1.50 sen sahaja.Jika botol yang sama diisi dengan madu lebah harganya mungkin mencecah RM150.00 dan jika botol itu diisi dengan minyak wangi harganya mungkin mencecah RM1500.00


Begitulah dengan minda kita.Yang menjadikan diri kita murah atau mahal harganya ialah apa yang diisi ke dalam minda kita itu.


Sama-sama kita renungkan dan jadikan panduan hidup.

Comments

Popular posts from this blog

FADHILAT DAN KHASIA SURAH EMPAT QUL

KHASIAT AIR KETUM

Khasiat Pokok Lidah Ayam