Friday, September 04, 2009

nak jadi penulis

Kata otai : kalau nak jadi penulis anda kenalah menulis setiap hari. Tanpa apa-apa alasan yang membantutkannya.Hmmmm boleh ke gitu??? Pokok pangkalnya - hendak seribu daya dan tak hendak seribu dalih.Jika inginkan kejayaan - jangan banyak alasan.

Rintangan dan dugaan disepanjang perjalanan hanyalah cabaran untuk mendewasakan akal dan fikiran bahawa kita sebagai hamba hanyalah mampu mentadbir tetapi endingnya adalah takdir Yang Maha Esa.

Di satu segi yang lain pula Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa doa kita mampu mengubah takdir.Ertinya peluang masih ada untuk kita memohon agar Allah SWT mengubah takdir supaya selari atau menepati tadbir kita.Andai takdir dari Nya masih tak menepati kehendak kita,ertinya apa yang kita tabdir itu bukanlah suatu yang terbaik buat kita.Mungkin Allah SWT nak tangguhkannya ke suatu masa yang lain atau pun dibatalkan terus demi untuk kebajikan kita.Kerana Allah SWT itu Maha Mengetahui dan Allah SWT itu juga Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Ibarat seperti kita minta dari bapa kita untuk ke rumah kawan karib kita pada waktu malam.Bapa kita tak benarkan kita pergi bukannya sebab bapa kita marahkan kita atau pun menganaktirikan kita tetapi sebab dari pengalaman bapa banyak kejadian-kejadian yang tak baik ni berlaku waktu malam.Bapa benarkan kita pergi esok siang saja.

Point utama di sini ialah kita hendaklah selalu husnuzon atau bersangka baik dengan Allah SWT.Apalah hak kita nak quiry Allah SWT kerana kita ni hanyalah berstatus HAMBA sahaja.

Bersangka baik sesama kita juga adalah penawar kepada STRESS dan SAKIT MENTAL yang kini semakin serius menyerang masyarakat kita.Bahayanya melebihi dari H1N1 lagi.Lebih bahaya lagi kalau anda mempertikaikan statement ini!

Aku bercita-cita suatu waktu nanti ingin menulis sebuah buku dan menjadikan buku itu sebagai warisan kepada generasi mendatang sebagai penghubung atau penyambung amalan,Insha Allah!


No comments:

Post a Comment