Sunday, October 11, 2009

lagu mana tu ???

Time ni hujan sedang mencurah-curah turun.Ntah laa pukul berapa start mula turun tadi tak tau laa sebab bila terjaga jam 4.30 tadi dah pun hujan.Sejak dari belum bulan puasa lagi musim hujan ni berterusan hingga hari ni.Kalau tak hujan pun selang sari dua saja pas tu hujan balik.Bezanya cuma antara lebat ngan tidak jerr

Ayaq Sungai Pendang pun dah mula naik.Bah lagi laa kalau dua tiga hari lagi dok lagu ni juga.Atau pun kalau sini tak hujan tapi area Baling nu hujan pun ghisau jugak pasai Sungai Pendang ni mai dari area sana.Ada connection laa kata omputih!

Cakap bab bah ni teringat pepatah ada mengatakan `sekali ayaq bah sekali pantai berubah'`Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai' - lagu mana ceghita kalau masa buat ghumah dulu tu pantai tu nun jauh lagi tapi la ni pantai tu dah pun kat laman ghumah.Belakang rumah tu dah tanah oghang lain pulak.Lagu mana tu???

Nak beli tanah lain...nak kira berapa ekaq berapa relung tak mampu...kalau kira berapa lori tu boleh laaaa.Nak hala ke depan nak pi beli rumah flat rumah taman nak cari duit di mana? nak motong pun tak leh...nak undur ke belakang nak cari tanah kot kaki-kaki bukit pun dah terandaih ngan kuboq cina.Lagu mana tu???

Hmmm lagu tu jugak laa pak cik .... dah kita yang pilih lagu tu ... macam oghang kata tu kaih pagi makan pagi kaih petang makan petang .... cuba pak cik kaih tengah hari plak kot kot kaya!

Hughhhh mendengus pak cik tu bangkit.Aku yang tengah nak suap nasi pun tersedak.Saja nak sakat pak cik tu.Kalau marah pun sahih dia tak kan berani nak pukoi aku.Bukan sebab aku kuat tapi sebab pak cik tu yang tak larat.Saja aku nak perangat dia.Aku tau dia tension sangat .... hujan-hujan camni nak juai ais krim macam mana!!! Yang sahihnya duit teh dia tu aku yang kena bayaq! hehehehehe....dah nama pun memba...lagu tu,biasa laaa!!!

Tak dak jualan tak dak upah .... bo luit ooooo.... dok berlengkaq di rumah bini berletiaq satgi nak makan apa kalau tak pi cari duit belanja... keluaq mai pekan pun kalau dok melengung saja nak mai duit kot mana - setakat teh tarik secawan tu boleh laa memba belanja...tapi mengkalau tiap-tiap haghi memba tu pun kona kot lain kalau nampak muka kita.Lagu mana plak tu???

Betoi kata arwah Sudirman haji Arshad tu "hujan yang turun bersama air mata ......."

No comments:

Post a Comment