Tuesday, January 05, 2010

sekerap sekilo pat hinggit

laa ni oghang yang ada kebun getah dah mula gelak besaq.Sekerap pun dah naik sekilo empat ringgit.Tu baru getah sekerap,yang tak sekerap lagi sakan laa.Tak terasa laa gula naik sekilo dua kupang tu.

Teringat sikit masa dulu (awai tahun sudah kot),masa tu getah mahai.Depa pi motong pun naik kereta.Kebun getah yang dulu semak samun jadi terang benderang.Jalan masuk ke kebun pun jadi lapang cerah sebab kereta dok lalu hari-hari.Cikgu-cikgu yang mengajar sesi petang pun kalut pi motong dulu sebelah pagi sebelum pi sekolah.Cikgu yang mengajar sesi pagi telan air liur jer laaa.Kalau nak join pun kena tunggu haghi jemaat sabtu laa.

Orang yang sewa kebun getah plak dengaq ceritanya pi motong sampai dua trip.Trip pagi dan trip awai-awai pagi.Subuh-subuh shapiee tu pi dah kutip susu pas tu mula trip kedua.Kira ngan tuan kebun tetap satu trip saja tu pun kalau tak kena gaya habaq saja kat tuan kebun kata tak leh motong pasai hujan - hmmm penyewa makan isi tuan kebun hirup kuah jerr.Nak motong sendiri rumah plak jauh dari kebun.

Orang yang jual kebun getah sebab getah murah dulu tu dok tepuk dahi menyesal.Cam tu juga laa yang tebang habis pokok getah sebab getah murah nak cuba tanam kelapa sawit pulak.Silap strategi betuiii.

Sikit hari lagi rega getah tu akan turun juga.Naik turun rega komoditi ni biasa laa.Tapi rega gula ngan petrol yang naik tu tak akan turun-turun.Pun biasa laa tuu....

Lawak kenalan baru masa dok q nak bayar di kaunter supermarket petang tadi,katanya - harga minuman naik pasai harga gula naik tapi pasai apa bila kita order minuman kurang manis depa tak perturun harga plak ???

Teringat plak aku makan nasik kandaq dekat sebuah gerai di Pekan Langgar kemarin dulu - nasi satu pinggan + lauk tengkok ayam masak merah (favourite aku tu) 2 ketui + telur rebus sebiji = RM5.20

hmmm nasi kandaq ngan lauk pauk tu pakai gula juga ker ???

No comments:

Post a Comment