April Fools - who's fool ???

1 April pada setiap tahun seakan satu tarikh yang menarik kerana ia nya dihayati oleh sebilangan masyarakat kita sebagai April Fools atau pun hari nak mengenakan orang lain.Menurut sejarah,ditemui catatan berkaitan April Fools @ April Fool ini ialah pada tahun 1932 lagi.

Jika dirujuk kepada kamus FOOL dari segi katanama bermakna - dungu,bodoh,pandir dan dari segi katakerja - berjenaka, berkelakar, mengusik dan berhelah.

Jika difikirkan dengan jiwa yang tenang,seronok sangatkah bila kita dapat `mengenakan' orang lain dan selepas itu menjerit `April Fool'.Bagaimana pula jika kita yang `terkena'?

Just think a moment `is that April is fool or i'am fool ???

Dalam Al Quran telah menyebutkan `sebaik-baik manusia ialah yang bermanfaat kepada orang lain'.Jadi marilah kita tinggalkan sama-sama baiki diri supaya tidak berterusan men`fool'kan diri sendiri.Banyak gelak ketawa,berjenaka,gurau senda yang tak ber faedah akan menjadikan hati kita keras.

Sekadar untuk tarbiah diri sendiri dan anda yang sekiranya ingin berkongsi.Malaikat maut menziarahi kita setiap 20 minit iaitu 70 kali setiap hari dan jika kita fikir kita boleh `fool' (katakerja) dengan malaikat itu maknanya kita ni sememangnyalah totally `fool' (katanama).Bukan saja april fool tetapi setiap hari fool.


Comments

Popular posts from this blog

FADHILAT DAN KHASIA SURAH EMPAT QUL

KHASIAT AIR KETUM

Khasiat Pokok Lidah Ayam