Saturday, August 20, 2011

Pengurusan Masa Di Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Semua orang tahu dan tak menafikan bahawa penyataan bahawa masa itu emas adalah silap kerana masa adalah usia dan emas adalah nilaian yang ada turun naiknya sedangkan masa @ usia tak akan sentiasa menaik dan mustahil untuk turun.

Begitulah bernilainya.Masa yang berlalu tak akan berulang kembali.Kelmarin dan semalam tak akan ada lagi.Esok pula belum pasti apakah kita akan milikinya atau pun tidak.Tepatnya apakah esok kita masih hidup atau pun sudah mati!

Yang pasti ada adalah masa kini.Yang kita sedang berada kini.Yang sedang kita hembus tarik nafas kini.Hanya ini yang kita miliki kini.Lantas,masa inilah yang paling wajar untuk kita uruskan.Agar masa ini adalah masa yang terbaik sekali dalam hidup kita.Agar solat ini adalah solat kita yang terbaik.Agar puasa ini adalah puasa kita yang terbaik.Agar semua sekali apa saja yang kita lakukakan adalah yang terbaik sebagai ibadah kita kepada NYA.

Apa yang nak kita buat sepanjang hari ni? Sudahkah kita susunatur agihan masanya? Apa kita nak buat jap lagi? Lepas tu nak buat apa plak? Lepas tu apa plak ..... apa lagi pas tu ....pastu .....pastu .....hinggalah kita merebahkan tubuh untuk mati kecil malam nanti.

Jika biasa-biasanya masa itu amat berharga ...diketika ini,di bulan Ramadhan al Mubarak ini ... masa menjadi amat-amat-amat lebih bernilai lagi.Kerana bulan ini hanya terhad sahaja tempohnya dimana berbagai-bagai tawaran istimewa dari Illahi untuk kita rebut.

Hanya ada 2 minggu saja lagi special offer ini masih valid.Lepas tu ianya akan ditutup dan renungkanlah sabda Nabi SAW - celakalah orang-orang yang Ramadhan meninggalkannya dalam keadaan dosa-dosanya tidak diampunkan!

2 minggu jerr lagi untuk kita pulun habis-habisan agar kita tak celaka.2 minggu jer lagi.Kita dah tak boleh berlengah-lengah lagi.Masa untuk warm-up dah tamat.Kita kena pecut sekarang .... jom kita pecut! Kita rebut tawaran Allah SWT tu...jom !!!

Ya Allah Ya Tuhanku,aku berlindung kepada Mu dari ilmu yang tak dapat dimanfaati,Amin!

No comments:

Post a Comment