HARI NI .... AKU YANG BARU!

Dah pun bermula tahun baru 2012 - ertinya termasuk hari ini aku hanya 22 hari lagi berbaki usia 50 tahun ku.23 Januari,2012 nanti usiaku akan melewati angka 51 tahun (telah separuh abad aku dilahirkan dan hidup di alam fana ini)

Andai dihitung kaedah tahun Hijriah pula - pada 8 Syaaban 1433 nanti,usia ku adalah 53 tahun.Hari Isnin 23 Januari 1961M adalah bersamaan dengan 8 Syaaban 1380H.


Andai dirujuk kira usia wafat Rasulullah s.a.w. iaitu 63 tahun dan Baginda pernah bersabda jangka masa usia umat Baginda adalah disekitar usia Baginda itu.Ertinya anggaran kasar aku hanya (Insha Allah!) punyai jangka hayat 10 tahun sahaja lagi untuk membuat recovery untuk semua lagha yang telah mengisi ruang kehidupan ku separuh abad yang lalu - Allahu Rabbi! mampukah aku lakukan semua itu dengan ilmu dan iman yang lebih tipis dari kulit bawang ini.

Apakah tahap iman dan nilai diri ku ini akan tetap sama bila menjangkau usia 51 @ 53 dan ke atas ini dengan usia 50 @ 52 tahun dan ke bawah dahulu ???

Apakah begitu sahaja perjalanan hidup ku - mendatar dan biasa biasa saja sedangkan nikmat Allah SWT yang ku perolehi dari masa ke semasa semakin luar biasa!

Alhamdulillah,diketika ini aku sudah pun diizinkan melengkapkan Rukun Islam yang 5 itu - cumanya dari segi pengisian kualiti saja yang masih perlukan upgrading dari masa ke semasa.

Di usia separuh abad dengan struktur tubuh yang montel ini aku masih clean and clear.Belum sangkut ngan apa-apa masalah kesihatan yang seringkali dihidapi oleh insan-insan yang seusia.Alhamdulillah!- cumanya tetap kena berhati-hati dari masa kesemasa terutamanya tahap obesiti perlu diturunkan.

Seketika merenung dalam diri.Switch on mentol minda.Mencari tapak letak diri dan harga diri.Hari ini dan esok-esoknya ke mana mahu di bawa dan PETA MINDA ???..... peta minda? Gimana ?? Ke mana hari esok ku .... sedangkan jatah usia semakin memendek.Semakin singkat dan hari-hari yang berbaki sepatutnya semakin padat dengan ibadat.

Sedang sebaliknya aku masih leka dengan dunia.Meski pun sedar ianya hanya sementara namun tetap ianya utama di hati ku.Mengapa begini yang terjadi??

Masih kelabu .... masih haru biru .... mencari hala tuju.

Yess ... yess aku tahu apa yang perlu aku buat segera!

Aku mesti mengemaskan laci-laci minda ku.Membuang segala apa yang tidak perlu supaya minda ku tidak semak dan tersusun kemas.Bersihkan habuk-habuk dan sawang yang selama ini menjadikan minda semak dan berserabut.Segala kenangan silam akan aku bungkus rapi,diikat erat dan disimpan di dalam kotak sejarah di penjuru hati.

Dengan laci minda yang tersusun kemas .... aku akan memulakan hari esok dengan azam dan tekad yang jelas dan langkah ku jelas menuju destinasi.Pasti! Insha Allah!

Kejayaan yang besar itu adalah himpunan kejayaaan-kejayaan kecil yang dikutip di sepanjang perjalanan menuju destinasi.

Jihad yang besar itu adalah himpunan jihad-jihad kecil yang dihimpun di sepanjang perjalanan menuju SYURGA (tempat asal usul kita semua).Sebenar-benarnya kita semua sekarang ini sedang melakukan satu perjalanan untuk kembali semula ke kampung halaman kita iaitu SYURGA.Garis panduan perjalanan telah pun diberikan melalui ALQURAN dan ASSUNNAH,cuma persoalan dalam diri kita apakah kita akan dibimbing oleh IMAN agar kita mengikut route map yang diberikan itu atau kita akan ditunjuk ajar oleh NAFSU agar mereka cipta route map kita sendiri ???

Persoalannya kalau kita dah pandai (kerana otak kita genius dsbnya) mengapa plak setiap kali solat membaca surah alFatihah kita merayu memohon agar Allah SWT menunjukkan kepada kita jalan yang lurus ???

Moral of the story ialah kita tak tahu dengan sendirinya route map nak ke syurga tu makanya kita perlu follow jer route map yang di given tu.Follow jerr arahan Allah SWT dan Rasullullah SAW tu ..... tak yah nak pening-peningkan kepala memikir perkara-perkara yang bukan tugas kita!.Itu semua tugas Allah SWT dan tugas Rasulullah SAW.

Alamak .... menung punya menung dah hampir masuk waktu subuh nih......

Whats up bro?

Hari ni .... aku yang baru! Baki 22 hari ini akan aku gunakan seoptimumnya untuk merangka dan melaksanakan segera program memperkasa diri - mengurus masa/usia,mengurus iman dan takwa mengurus fizikal dan mental - agar di usia 51 @ 53 tahun nanti - AKU ADALAH AKU YANG BARU,INSHA ALLAH!

Comments

Popular posts from this blog

FADHILAT DAN KHASIA SURAH EMPAT QUL

KHASIAT AIR KETUM

Khasiat Pokok Lidah Ayam