Sunday, December 28, 2014

8 ULAMA DUNIA BERMIMPI DAJAL SUDAH MUNCUL


Hakikat yang sebenarnya hanya Allah SWT yang mengetahui namun suatu ketika yang akan datang ianya pasti akan muncul kerana begitulah Sabda Rasulullah SAW.
Disini saya copy paste artikel dari Shahmuzir untuk memantap ilmu dan amal kita bersama.

Usaha Lindungi Diri Dari Fitnah Dajjal

Keluarnya al-Masih ad-Dajjal adalah antara tanda besar bahawa Hari Kiamat semakin hampir berlaku. Dajjal pasti akan keluar menjelang hari kiamat bagi memesongkan ummat manusia agar sesat dari landasan yang sebenar.

Hal tersebut telah dinyatakan oleh Nabi Muhammad sallAllahu `alaihi wa sallam melalui hadith-hadith Baginda.

Justeru, kita yang berada pada akhir usia dunia ini sangat wajar berhati-hati agar tidak ditipu dan didustai dengan fitnah dan tipu daya si Dajjal itu. Malah sekalian Nabi hingga Nabi Muhammad sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu mengingatkan ummatnya agar berhati-hati terhadap fitnah Dajjal.

Antara usaha yang dapat dilakukan untuk melindungi diri dari terpedaya dengan fitnah Dajjal ialah:
•Memantapkan aqidah supaya dapat mengenali siapa ALLAH dan sifat-sifatNYA. Kerana Dajjal pada kemunculannya akan mengaku dirinya sebagai tuhan dan banyak tipu helah akan dilakukan bagi memesongkan iman dan aqidah manusia.
•Beramal ibadah dengan sebenar-benarnya menurut seperti yang disuruh ALLAH subhanahu wata’ala melalui teladan yang ditunjukkan oleh Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam. Ini adalah perkara asas dan umum yang mesti kita lakukan, agar iman menjadi mantap.
•Mengenali sifat-sifat Dajjal melalui banyak hadith yang menerangkan nya. Tujuannya supaya kita jadikan ia sebagai panduan untuk mengelakkan diri dari terjebak mengikuti dan mempercayainya.
•Berdo’a kepada ALLAH agar kita dilindungi dari fitnah Dajjal. Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu berdo’a dengan do’a berikut selepas selesai tahiyyat akhir, sebelum memberi salam:


اَللَّهُمَّ اِنِّي اَعُوْذُ بِكَ

مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ

وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ

وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ

وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ

“Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung denganMU dari azab Neraka, dan dari azab kubur, dan dari fitnah kehidupan dan kematian, dan dari kejahatan fitnah al-Masih ad-Dajjal.”

(Muttafaqun `alaih)

Menghafal 10 ayat awal dari surah al-Kahfi.
“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-kahfi, pasti terlindung daripada Dajjal.”

(HR Muslim 809)
•Mengamalkan membaca surah al-Kahfi pada setiap hari Jumaat.

“Barangsiapa membaca surah al-kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar Dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya.”

(Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)
•Menjauhkan diri dari berjumpa dengan Dajjal jika mengetahui Dajjal sudah keluar. Atau tinggal di Makkah atau Madinah kerana Dajjal tidak dapat memasuki 2 kota suci tersebut.
“Barang siapa mendengar ada Dajjal maka hendaklah ia bersembunyi darinya. Demi ALLAH ada seseorang yang mendatanginya dan dia mengira bahawa ia beriman lantas dia mengikutinya kerana banyak syubhat atau kesamaran yang menyertainya.”

(HR Ahmad, Abu Daud dan Hakim)

“Tidak ada suatu negeri pun yang tidak akan dimasuki Dajjal kecuali Makkah & Madinah.”

(HR Bukhari)

Semoga ALLAH `Azza wa Jalla memelihara kita dari fitnah Dajjal dan memasukkan kita bersama golongan hamba-hamba yang diredhoiNYA, amin…

sumber : muzir.wordpress.com

3 comments:

  1. saalm..mohon share ya atas nasihat tersebut..tq

    ReplyDelete
  2. pesta peluk anjing fitnah dajjal..menjual kalimah allah itu fitnah dajjal..adakah orang kafir itu mahu beriman atau hanya mahu mempermainkan islam. ..orang tak berakhlak dijadikan pemimpin .ulama menjual agama itu semua fitnah dajjal wallahhi ..wabillahi ,watallahi wahai anuar ibrahim sanggupkah kamu menerima azab allah diatas seandainya segala yang berlaku itu benar. ya allah tunjukkan kebenaranya amin ya malikiyaumiddin..iiya kanakbudu waiiya kanasta`in

    ReplyDelete
  3. pesta peluk anjing fitnah dajjal..menjual kalimah allah itu fitnah dajjal..adakah orang kafir itu mahu beriman atau hanya mahu mempermainkan islam. ..orang tak berakhlak dijadikan pemimpin .ulama menjual agama itu semua fitnah dajjal wallahhi ..wabillahi ,watallahi wahai anuar ibrahim sanggupkah kamu menerima azab allah diatas seandainya segala yang berlaku itu benar. ya allah tunjukkan kebenaranya amin ya malikiyaumiddin..iiya kanakbudu waiiya kanasta`in

    ReplyDelete